måndag 7 december 2009

min resa

min parisresa i (även om det inte ser ut så) kort.

min resa började dåligt. småsaker visserligen, men dom spelar ju ändå roll när man ska ut och resa. jag hade inga pengar på mobilen, hittade inte mitt svenska simkort, hade inga riktiga pengar heller för den delen och alla på tegel stirrade på mig. det är ju en sån där "riktig" flygplats, inte som uteliggar-schönefeld eller världens ände-skavsta. på schönefeld är alla freaks välkomna, flighterna är billiga, alla får plats. men på tegel hade folk kostym och portfölj. lite obehagligt att komma till den riktiga världen, men också spännande. jag älskar ju riktiga flygplatser (min dröm är att bo på arlanda) och hade verkligen velat uppleva tegel och se vad dom hade att erbjuda, så jag var i jättegod tid. fast eftersom jag inte har varit där förut och inte visste riktigt hur det går till där, skyndade jag mig i alla fall och råkade checka in en timme innan det var 'last call' till att checka in bagage. jag hade inget bagage. fick sitta och stirra ut på landningsbanan och läsa min 4 månader gamla illustrerad vetenskap.
jaja. skulle till slut boarda. i kön kom jag på att jag kan ju ta en berliner morgenpost att läsa på planet och samtidigt kanske lära mig lite tyska, så jag sträckte mig efter en, men råkade ta bara en del. sporten. pinsamt. och tråkigt! är det nåt jag verkligen inte vill läsa om så är det sport. speciellt inte på tyska!

det var i alla fall kul att flyga från väst den här gången, för man såg teufelsberg, som man ju aldrig ser annars, jättetydligt. fan va litet det är uppifrån. jag menar det är ju jättestort. men va andra byggnader är mycket större. det är verkligen fascinerande det där med arkitetktur. och storlekar.
"snacket" (alltså inte samtalet) var nå små typ ugnsrostade brödgrejer med krydda. han som delade ut till mig kallade mig mademoiselle. kan inte alla kalla mig för mademoiselle? jag trivdes. kände mig verkligen som en mademoiselle. mademoiselle är ute och reser, joho minsann, fint ska det va! får det lov att vara något att dricka? det ingår i priset, för det här är ett riktigt flygbolag! torkade såklart av mig på kläderna trots att jag fick en servett. jag passar inte in.

på kvällen åt jag oxfilé med anklever och potatisgratäng. juste, sug på den suckers. efter två veckor av bara vitkål - ANKLEVER. OVANPÅ OXFILÉN. och kom inte och snacka om nån jävla gåslever nu, för anklever är finare. det är bara att gåslever är myntat i sverige. utomlands är det anklever som är skiten. jag vann.

på fredagen var det dags för vinmässa. förra året var vi där i kanske 3 timmar högst. sen pallade inte jag mer. i år hade jag växt upp. vi var där i 8 och en halv timme. tills dom stängde. vi fick springa genom lokalen till slut för att hinna handla. vi provade (som vi har koll på) 120 viner, och av dessa 12 champagner och 8(!) grand cru, en som kostade 100,50 euro. vi räknade ut att hade vi köpt en flaska av varje vin vi provat hade det blivit 2274 euro. men vi betalade endast 5,60! ett såkallat "schnäppchen". mina favoriter var, som pappa så fint beskrev det, det fjäderlätta alpvinet apremont vielles vignes, av de vita, och vosne romanée från bourgogne av de röda. och beaujoulais nouveaun var över förväntan. roligt tycker jag. många goda roséer också. mittnacht-klack blev vi båda lite besvikna på, var inte alls lika roligt som förra året. samma sak med chateaux neuf du papen och moncnit-champagnen. men så många goda bourgogner vi hittade i stället. och champagner.
det är en härlig mässa. man kan tro att det ska va det, men det är verkligen inte alls pretentiöst. det är mysig stämning. asgemütlich.
jag blev filmad i smyg av tv-kanalen arte. jag var så jävla inne i att lukta och smaka på vinet att jag inte märkte kameran. hoppas jag såg proffsig ut i alla fall, annars blir det ju pinsamt.

en grej jag märkte flera gånger under resan var att min pappa säger "häråt" och "däråt", medans jag säger "hitåt" och "ditåt". hur kommer det sig?

nu orkar inte jag skriva mer och ni orkar definitivt inte läsa mer. så hejdå.

m.

3 kommentarer:

Fridabögen sa...

fantastiskt det låter! nästa gång vill jag med, på riktigt!

e-c sa...

så jävla lyxig grej!
VINPROVNING ohlala.

banan nahnah sa...

hahaha. du ä bäst assåååh.
jasg vill också me next time!!