torsdag 10 september 2009

kom klappa min kanin

idag har jag jobbat, 7e dagen i streck och imorgon blir det 8e med dubbelt skift. gud så jobbigt. men sen är jag ledig i en dag i alla fall, det ska bli skönt. och där var jag lite ironisk faktiskt :S. en dag ledigt är ju ganska lite eller ?!1!!?!?!??!?!!
efter jobbet cyklade jag längs den historiskt signifikativa unter den linden och vidare till friedrichstrasse, parkerade där och promenerade till das kulturkaufhaus dussmann. jag skulle köpa en tyskabok. eftersom jag, smart nog som alltid, hoppat över tre steg i tyskakursen som börjar om två veckor. man hör ju på bara namnet att det här, det är en riktig jävla bokhandel, fanskapet har 4 våningar och är typ lika stort som nk. hm jag hade lite svårt att koncentrera mig.. först när jag kom dit blev jag hänvisad till tredje våningen där det skulle finnas böcker av typen jag var i behov av, eller så kunde jag gå upp till barnavdelningen och kolla där. mm barnböcker dom har massa fina färger och roliga bilder på olika djur och tokigheter och SAMTIDIGT lär man sig. oemotståndligt. men ok efter en stunds trams och ovetande om vad jag behövde gick jag till informationen. dom, i sin tur, skickade vidare mig till tredje våningen igen. tråkigt, jag ville ju ha en barnbok menmen. jag gick upp en trappa till och det första jag såg var böcker om djur-sektionen. jag kunde inte hålla mig, jag var tvungen att titta på bilder på söta hundar och tysklands vilddjur. bara omslagen var värda att lägga jättemycket tid på. tittade länge på trädgårdsböckerna också, rosor är allt bra vackra. men nej sen gick jag till språksektionen. men nähä jag var fortfarande inte på tredje våningen vaFAN. åkej gick upp en trappa TILL och hittade till slut, bredvid german for dummies, deutsch in 30 tagen. perfekt, nu kan jag titta lite mer på söta djur och kalendrar stora som kyrkfönster.
sen tittade jag i lite fotoböcker och hittade en bok där en snubbe har tagit kort på 100 brudar med polaroidkamera. omslaget var snyggt, helt i svart och med alla brudarnas nummer och namn, så jag tänkte det här kan va helt ok. bläddrade lite och tyckte att bilderna var väldigt intetsägande. hittade texten med anledningen till boken av fotografen och han hade tydligen velat portaya the real beauty, utan all retuschering och smink och ljus och blabla. ok, men han har ju fortfarande tagit kort på modeller, de flesta halvnakna. visst det är ju utan smink och det, men fortfarande samma bilder bara fulare. det är fortfarande modeller som visar tuttarna fast typ i motljus med nåt fult fönster i bakgrunden och kornigare bilder.
okej, för att en polaroidbild ska bli snygg behövs inte mycket, man får jättemycket gratis. det finns hur mycket charm som helst i att det blir en bild direkt i handen och att man måste vänta och det är in the moment och den är fin med en vit ram med utrymme för titel osv. alltså är det i princip bara kompositionen man ska ha lite koll på, och som fotograf ska man väl ha det lite eller, kanske lite över medel tillochmed. men kompositionen var helt åt helvete och han hade dessutom satt bilderna på vitt papper, så ramen, som är halva grejen, försvann. naej, jag är skeptisk. det var bara det jag ville säga om det. jag tar ingen ståndpunkt, jag är skeptisk bara. sen gick jag och tittade lite mer på djurböckerna och sen cyklade jag hem.

och nu lyssnar jag på peter lemarc och musiken från svansjön. oerhört vackert.
godnatt, hälsa familjen

marty

1 kommentar:

hare sa...

hehehhh djurböcker kom kliappa min kanin.