tisdag 30 mars 2010

AA

Var hos läkarn i dag, oh snap, gled före i kön på Björkhagens vårdcentral med frikortet i högsta hugg! Yes, jag har vårdats för mer än 1000 krunas på ett år och har nu fått stammis/VIP-rabatt av staten.

Anledningen till besöket är den envisa jävla bad ass-förkylning som jag dragits med sen nov09. Varje morgonen jag vaknat under de senaste 4 månaderna har det känts som om någon raspat (inte filat, utan verkligen raspat, med en fet jävla träslöjdsrasp) i halsen på mig och hällt frätande syra i bihålerna. Doktor JJ tittar lite som vanligt i mitt öra/näsa/hals och touchar med stetostrecktofläcktoskåpet på rygga och jag andas in och uuuuuuuuuut, in och uuuuuuuut, in och uuuuuut tills syret snurrar i skann. Mina asmatiska lungor piper lite surt i någon ostämd ljus mollton men JJ säger att "det där låter bra det".

Jag känner mig som en knarkare som tigger metamfetamin när jag frågar om jag inte kan få ett nytt recept med pills. Han frågar vilka piller jag menar. Jag blir lite nervös men försöker med stabil stämma säga Lo-ra-th-a-din. JJ knapprar i Word Windows 97 på sin Landstingetsponsrade dator och fixar ett recept på både lite Pulmicort och Aerius, här var vi generösa! Ska jag slänga till lite Nasonex? Ja gör det du.

Jag frågar JJ om inte han, som doktorsutbildad, har nån fet teori varför jag konstant har ont i alla hinnor å hål i den översta delen av kroppshyddan. Han frågar om jag motionerar. Eh... räknas Friskis och Svettis? Han frågar hur min menstruation rullar - jämna plågor svarar jag. Röker du? Jag blånekar. Han säger "det låter som det". Jag drar ett dåligt skämt om att jag låter som Claire Wikholm och att det är naturligt. Han skrattar inte.

Hamnar inne i blodprovsrummet. Sitter i väntstolen och komponerar många roliga skämt om vårdcentraler och vampyrer i huvudet. Den finlandsvenska lilla kvistkvinnan kommer tillslut ut med resultaten. Toppenresultaten! Oh Kaaaatching! b12, Järn, Omegamulti jag har prickfria värden! Det känns helt underbart, jag som var beredd på att få beskeded av en besviken finlandsvensk snörpande mun om att jag både har HIV och monstruös brist på allt som man kan ha brist på.

In till JJ igen, mysande nöjd över mina toppresultat i blodväg, men fortfarande konfunderad över förskylningsmysteriet. JJ tittar på mig med allvetande ögon och utbrister "Ja, du kanske bara är lite allmänt allergisk mot allt möjligt?!". Men KUUUUUUUUL liksom! Hur kan man vara allmänt allergisk? Vad är det för diagnos? Jag som trodde det var björkpollen som spöka.

Ut från vårdcentralen vandrar jag med ett ännu fetare medicinförråd, MVG i blodvärden och vetskapen om att jag lider av Allmän Allergi. SKål.

/EC

1 kommentar:

jannefar banan sa...

hahahaha Allmänt Allergisk. du borde pröva Alternativ medicin eller nåt Allvarligt talat hahahahas